dinsdag 28 april 2015

Slapeloosheid, niet kunnen slapen... wat doe je?

Slapeloosheid, een veelvoorkomend probleem, met name bij volwassenen. Als je niet goed kan inslapen, of wel inslaapt maar midden in de nacht wakker wordt en vervolgens niet meer kan doorslapen. Moeders en vaders hebben er regelmatig last van.. vooral als ze vroeg op moeten voor de kids of voor werk...

Wat doe je dan?
Wat de meeste mensen die lijden aan slapeloosheid doen, is gaan zitten kijken naar de wekker. Helpt dat? ... Nee... het maakt het probleem vaak alleen maar erger.

Als je je druk gaat maken in je denken, over hoeveel uur je nog kan slapen, terwijl je wakker ligt, dan activeer je het denken. Je krijgt stress. Dat maakt weer hormoontjes aan die stressreacties geven zoals snellere hartslag, verhoogde ademhaling.. dat maakt dan weer onrustig want je wordt steeds alerter, steeds meer wakker .. en dat wou je nou juist niet!! Potverdr*^&%$# .. Enfin.. je ligt uren wakker.

Maar wat dan wel?
Als je makkelijk gaat denken, tobben en piekeren, dan zeg heel resoluut STOP tegen jezelf. Schrijf evt. datgene op waar je je druk over maakt en neem je voor om er later eens naar te kijken als je lekker uitgeslapen bent. Piekeren er over in de nacht lost het probleem niet op.

Je kan een bodyscan ontspanningsoefening gaan doen. Door te focussen op delen van je lichaam, leid je jezelf af van het gefrustreerde denken dat enkel stresshormonen aanmaakt. Je spant ze aan en ontspant ze telkens weer. Te beginnen met je tenen en zo werk je langzaam omhoog naar je kruin en elke keer span je een spiergroep aan en ontspant deze weer. Je kuiten, kniespieren, je bovenbenen, bilspieren, buikspieren etc.

Haal een paar keer diep adem en adem langzamer uit dan dat je aan tijd inademt. Dit activeert het autonome deel van het zenuwstelsel dat voor ontspanning zorgt. Een rustige focus op diepere ademhaling, werkt ontspannend. Evt. kan je dit met rustgevende muziek doen.

Doe een fantasie oefening. Maak je eigen droom. Visualiseer dat je op je favoriete plekje bent. Dat kan het strand zijn of een mooie plek in het bos, of zomaar iets magisch of moois wat jij alleen bedacht hebt voor jezelf (als bijzondere tovenaar in een Harry Potter film ofzo). Bedenk een mooie verhaallijn waar jij de hoofdrol speelt en maak je dromen waar .. Waar zou je nog op vakantie willen zijn? Hoe ziet het er daar uit? Wat doe je dan? Met wie ben je daar?

En nog een laatste tip.. hou het donker, zorg dat er niet teveel licht in je ogen kan schijnen zodat je niet nog meer wakker wordt. Blijf je toch maar op die wekker kijken.. draai 'm dan om. Dan kan je daar tenminste niet meer over piekeren of tobben en is je aandacht niet meer bij de uren die je nog hebt of tekort komt..

Welterusten xxx

zaterdag 25 april 2015

Ik heb het recht om... jij hebt het recht om...



Soms hebben we niet door dat wat we zelf willen, dat we dat ook een ander moeten gunnen. Of andersom.. dat als we het normaal vinden voor een ander, dat het dan ook normaal voor jezelf is.

Regelmatig heb ik cliënten die er hele sterke overtuigingen op na houden. Overtuigingen over hoe iets zou moeten zijn of niet moet zijn (ik moet mijn eigen weg kunnen gaan.. jij moet je eigen weg kunnen gaan). Overtuigingen over wat fout is of wat goed is aan wat ze zelf doen of wat een ander doet of zou moeten doen. Ook overtuigingen over zichzelf, over welke rechten je hebt (ik mag boos worden.. jij mag boos worden).

Vaak zie ik dan dat we niet altijd dezelfde normen hanteren voor anderen als die we voor ons zelf hanteren. De ene keer zijn we strenger voor anderen dan voor onszelf. Zelf verbied ik mijn kinderen stiekem te snoepen maar ik wil zelf nog wel eens stiekem een zakje kaneelstokjes verstoppen in mijn laptop tas om die ongemerkt leeg te kunnen eten.  De andere keer zijn we veel strenger voor onszelf dan voor anderen. Ik moet alles goed doen, mag eigenlijk geen fouten maken maar als een ander een fout maakt, dan vind ik dat prima en heel normaal.

Even jezelf spiegelen aan anderen is verhelderend. Je kan jezelf dan de vraag stellen wat je er van vindt of wat je zou doen als jij zoiets had.. of wat nou als die ander zoiets doet? Omdraaien noemen ze dat in de psychologie. Omdenken, omdraaien.. Stel dat... Wat nou als... en dan de situatie omdraaien.. onderzoeken, voelen wat het dan doet.

Welke overtuigingen heb jij? En...gelden die ook voor een ander?

woensdag 22 april 2015

Waarom vertrouwen de moeite waard is



Vertrouwen.. een van de basiservaringen van een mens, van een baby die geboren wordt. Kan ik er op vertrouwen dat er voor mij gezorgd word? Dat er iemand voor mij is waar ik mag zijn wie ik ben? Dat ik warmte, troost en geborgenheid kan vinden bij je als ik dat nodig heb en dat je mij voedt en te drinken geeft?

Als het mis gaat met vertrouwen in de jeugd dan noemen we dat een verstoorde hechting. Het kan mis gaan omdat je geen liefde, warmte of geborgenheid kreeg. Omdat je een onzeker bestaan leidde want je moeder was er niet altijd voor jou. Het kan ook zijn dat je pijn gedaan bent, dat je niet gewenst was of dat je vaak werd afgewezen. Dan gaat het mis met vertrouwen. Je groeit op met de ervaring dat mensen niet te vertrouwen zijn, dat ze je laten vallen als het zo uit komt. Dat vertrouwen alleen geldt als het gaat om op jezelf te vertrouwen.. en zelfs misschien dat niet eens.. want zelfvertrouwen loopt parallel aan vertrouwen hebben in anderen.

Als je geen veiligheid gekend hebt, dan durf je vaak dingen niet zo goed. Immers betekende iets uitproberen of experimenteren met nieuw gedrag, vaak een afwijzing of pijn. Je leerde dat het niet goed was om iets nieuws te doen. Of je kreeg misschien vaak te horen dat je er niet goed in was, er maar beter niet had kunnen zijn of dat je een lastpost was met je drukke gedrag. Zelfvertrouwen groeit niet van afwijzing of verwijten. Toen niet.. en nu nog steeds niet.

Zodra je in nieuwe relaties of vriendschappen maar een signaal oppikt dat het niet goed zit, raak je ongerust. Kan je gaan piekeren en mis je het vertrouwen in de relatie, de vriendschap of in de toekomst. Het gemis van basis vertrouwen dringt diep door in de psyche en slijt sporen in denken, gevoel en gedrag. Actie = reactie en als je weinig vertrouwen hebt dan zal je ook anders reageren dan iemand die zelfverzekerd en vol vertrouwen is, naar anderen toe.

Het filmpje hierboven gaat over vertrouwen hebben in elkaar. De partners zijn perfect op elkaar ingespeeld en laten zien wat vertrouwen in elkaar doet. Hoe het ook kan.. samen een eenheid vormen, op elkaar letterlijk kunnen bouwen, weten dat die ander je niet zal laten vallen. Samen sterk zijn en een topprestatie leveren.. willen we dat niet allemaal?

Minerva Counseling biedt begeleiding in herstel van vertrouwen en zelfvertrouwen. Vraag vandaag nog counseling aan en werk aan een betere toekomst voor jezelf. Vul het formulier hiernaast in met je hulpvraag en ik neem contact met je op voor een afspraak.

maandag 20 april 2015

Je vergelijken met een ander, heeft weinig zin



Wegredeneren.. noemen ze dat. Onwenselijke gevoelens van pijn of verdriet weg redeneren en relativeren. Een recept om je nog ongelukkiger te voelen, immers komt er dan nog een stukje schuldig voelen of schaamte voelen er bij. Wat klaag je nou eigenlijk? Waar gaat het over? Er is toch altijd wel iemand die het nog slechter heeft?!

Ja dat klopt.. dat is een waarheid als een koe. Er zijn altijd mensen die het nog slechter hebben maar hoe relevant is dat, als jij pijn of verdriet voelt? Wat is daar helpend aan om het verdriet en de pijn van de ander daar nog eens bij te halen en er naast te zetten? Is er een graadmeter van pijn en verdriet die de emoties en het gevoel moeten legitimeren? Die zegt: "pas als je dit en dit hebt, dan mag je pas echt verdrietig zijn". Alsof dat voor elk persoon gelijk is zonder stil te staan bij de pijn zelf en het daar eens over te hebben. Het getuigt van weinig empathie voor een ander of voor jezelf, als je zo omgaat met pijn en pijnlijke ervaringen.

Als iemand vrolijk is, vreugde ervaart ga je toch ook niet zeggen: "ach hou op met dat vrolijke gedoe.. er zijn mensen die veel meer reden hebben om blij te zijn dan jou.. want die hebben het nog veel beter voor elkaar. Wat een onzin om nu zo gelukkig te gaan zitten zijn, doe even normaal". Hoe waanzinnig klinkt dat? Alsof je gelukkig, blij of vrolijk voelen een graadmeter heeft die bepaalt wanneer je gelukkig mag zijn. Of moet zijn? En wanneer je je niet gelukkig mag voelen..

Het is helpend om op te houden met het vergelijken van gevoelswaarden, te stoppen met het vertellen hoe je je zou moeten voelen of niet moet voelen. Laten we ophouden met oordelen over elkaar of over onszelf wanneer iets pas toegestaan is om te mogen voelen en wanneer niet.

Wat dan wel?
Luister.. oordeelloos.. naar de ander maar ook naar jezelf toe, zonder te vertellen wat  er wel of niet zou moeten gedaan of gevoeld moet worden. Dan ben je aanwezig en dat is helpend.

zaterdag 18 april 2015

De unieke band tussen moeder en kind in een mooi experiment


Wat een mooi en ontroerend filmpje. Een experiment met zes kinderen tussen 3 en 9 jaar oud, die geblinddoekt hun eigen moeder moesten herkennen uit zes vrouwen. Dat is nog best spannend als je zo oud bent. Aan de gezichten van de moeders te zien vonden ze het ook wel heel spannend. Zou hun kleine spruit hen herkennen op gevoel.. misschien op geur, nu horen en zien weggevallen is.

Onze zintuigen zijn vooral op horen en zien gericht, reuk, tast en smaak zijn iets minder in gebruik. Toch wisten deze best nog wel jonge schattige spruitjes precies wie hun moeder was.. die ene unieke vrouw voor hen.. tussen al die andere moeders. Als moeder blijf je voor je eigen kind, super herkenbaar. Dat hoef je ze niet eens aan te leren!

Een mooi staaltje van psychologische hechting van moeder en kind. Als die band goed is, dan gaat er al een hele hoop goed in je jeugd. Daarom is het van belang dat die band goed tot stand komt en in stand blijft op een fijne, helpende en stimulerende manier.

Als het niet zo goed lukt in jouw gezin, bijvoorbeeld omdat je het zelf niet meer weet, last van stress hebt of omdat de communicatie met je partner of andere gezinsleden niet goed gaat, vraag dan gezinscounseling aan! Minerva Counseling is gespecialiseerd in het counselen bij gezin en opvoedproblemen.

Blijf er niet mee tobben maar vraag begeleiding en zorg dat het beter gaat!

vrijdag 17 april 2015

De realiteit van angst, waar ben je nou echt bang voor?


Ik ben niet dol op hoogtes. Sterker nog, ik heb er een afkeer van, ik vind het vaak eng om op grote hoogte te staan. Dat is iets wat me al zo'n 30 jaar parten speelt. Ooit ontstaan doordat ik dingen op hoogte moest doen waar ik niet goed in was en waar ik gevallen ben. De angst is dus eigenlijk niet zozeer de hoogte als wel de angst voor controleverlies, geen grip meer hebben op de situatie, angst om te vallen.

Dat is vaker zo met angsten. Ze zijn niet wat ze lijken. Angsten zijn gevoelens die in het bewustzijn sluipen op het moment dat het elders eerder op onze tijdlijn mis gegaan is. Er is een situatie geweest van controleverlies, het ging mis.. we hadden de situatie niet onder controle en toen ging het fout. Afhankelijk van de ernst van de situatie en eerdere ervaringen, kan angst ontstaan en enorm groeien in de loop der jaren.

Een angst terug brengen naar zijn oorsprong en er voor zorgen dat het geen grip meer op je gevoel en denken heeft is niet altijd even makkelijk. Het vergt moed en doorzettingsvermogen om jezelf onder ogen te komen en om er iets aan te gaan doen. Toch levert het je veel op uiteindelijk. Het geeft je een stuk van je leven terug, dat je kwijt was geraakt.. het geeft je vreugde terug, ontspanning en een stuk minder stress.

Angst is een goede raadgever maar daar moet het dan wel bij blijven.. 

zondag 12 april 2015

Hoe volwassen reageer jij?


Hoe reageer jij als je pijn gedaan wordt? Reageer je wel of niet? Negeer je het? Accepteer je het? Of sla je gelijk terug, word je boos? Stel je vragen? Maak je het bespreekbaar wat het met je doet?

Er zijn zoveel manieren om te reageren op een situatie of op iemand die je raakt en elke manier waarop je reageert, zal weer een reactie oproepen. Ga je voor winnen of verliezen? Maak je er een competitie of een wedstrijd van? Wie kan het snelst reageren, het meest pijnlijkst terug kan "slaan"? Of denk je er eerst eens over na en kom je dan pas terug met een antwoord of een reactie.

De vraag is wat je graag zou willen bereiken met je reactie. Wat is je intentie? Ben je enkel uit op een confrontatie en maakt het je niet uit wat er uit komt of wil je iets verbeteren? Wil je iets veranderen en hoe is jouw reactie dan helpend daarin of is deze contraproductief?

Realiseer je dat wat je doet en zegt vaak weer als een boomerang bij je terug komt, vroeg of laat. Je bent een mens in een sociale omgeving en die omgeving beweegt met jou mee op wat jij doet en terug geeft. Net als een steen in een meer gooien.. het geeft altijd rimpels, trillingen... Dan kan je maar beter zorgen dat het je meer oplevert dan enkel een conflict, een confrontatie en een verbroken relatie.

woensdag 8 april 2015

Fouten maken is een ander woord voor groeien



Regelmatig coach ik mensen die zich graag willen ontwikkelen, die verder willen komen in een studie of in het werk wat ze doen. Mensen die ergens op vastgelopen zijn of die even iemand naast zich willen hebben die ze begeleidt met die verandering die ze willen zien in hun leven.

Het liefst willen mensen zo snel mogelijk resultaat zien en gunnen zichzelf nauwelijks de tijd om iets te leren. Als het niet gelijk lukt, dan kunnen ze teleurgesteld zijn of boos op zichzelf. Soms vinden ze het maar heel moeilijk om te constateren, dat ze fouten maken, dat het niet gelijk goed gaat. Er is dan weinig ruimte en tijd voor de verandering, terwijl veranderen meestal niet van de ene dag op de andere gaat. Veranderen kost tijd en gaat in stapjes. Net als leren lopen....

Als elke dreumes zou denken wat volwassenen vaak denken, als ze willen leren lopen dan liep niemand meer. Die kleintjes zouden zichzelf dan af kraken, boos worden op zichzelf, teleurgesteld over een zoveelste val op de grond.. en toch is dat niet zo.. de meeste dreumessen kijken misschien even beduusd maar trekken zich weer op en proberen het gewoon nog een keer. Wellicht huilen ze even van schrik als de val wat hard was.. maar ze gaan door. Net zolang tot het wel lukt. Succes is voor de doorzetters. Dat weet onbewust, elke dreumes .. en we leren allemaal lopen.. toch?

Een val op de grond is geen gemaakte fout.. het is een leerproces. En leren is groeien.. opgroeien, ontwikkelen, trial and error. We leren niet zoveel van dingen die gelijk goed gaan.. we leren juist het meest van dat wat mis ging, waar het niet zo lukte zolang we dan maar open blijven staan voor verbetering. Fouten maken mag... fouten maken moet.. anders leer je nauwelijks wat bij en blijf je hangen in wat je al kent en wat je al kan. Dat is ook prima.. als je verder niet vooruit wilt komen.

Voor ieder die dat wel wil, heb ik maar een tip: gun jezelf het proces van fouten maken.. geeft niets.

maandag 6 april 2015

Het uitdagen van je negatieve gedachten

Negatieve gedachten, we hebben ze allemaal wel eens, vooral als het tegen zit of niet lekker gaat. Dan neigen we er naar om dingen negatief te zien, te somber te zien en maken we ons zorgen over dingen die fout kunnen gaan. Het is dan fijn als je je negatieve gedachten uit kan dagen om tot andere inzichten te komen.

Hieronder een aantal vragen waarmee je je gedachten kan onderzoeken op juistheid. Je kan hiermee je negatieve gedachten uitdagen.

1. Zoek naar alternatieve betekenis
Wat is het bewijs voor en tegen mijn denkbeelden?
Zijn mijn gedachten feiten of zijn het mijn eigen interpretaties?
Welke negatieve conclusies trek ik nu?
Hoe kan ik uitvinden dat mijn gedachten ook echt waar zijn?

2. Testen van de realiteit
Welke andere manieren zijn er om naar deze situatie te kijken?
Wat zou dit nog meer kunnen betekenen?
Als ik me nu positief zou voelen, hoe zou ik er dan tegen aan kijken?

3. Het in perspectief zetten
Is deze situatie echt zo slecht als dat ik 'm nu zie?
Wat is het allerergste wat er nu zou kunnen gebeuren?
Hoe waarschijnlijk is het dat dit uitkomt?
Wat is het beste wat zou kunnen gebeuren nu?
Wat voor goeds is er aan deze situatie?
Hoe belangrijk zou dit over vijf jaar nog zijn?

4. Doelmatig denken
In hoeverre is deze manier van denken, helpend om mijn doelen te bereiken?
Wat zou ik nu kunnen doen om dit probleem op te lossen?
Wat kan ik leren van deze situatie zodat het volgende keer beter gaat?


Lukt het niet alleen? Vraag dan hier om counseling en dan pakken we je negatieve gedachten samen aan!

zaterdag 4 april 2015

Wat stress doet met je lichaam

Een leraar psychologie loopt rond in het klaslokaal en vertelt over het omgaan met stress. De leraar heeft een glas water in zijn hand. Alle leerlingen verwachten de vraag of het glas halfvol of halfleeg is. In plaats daarvan vraagt de leraar met een glimlach op zijn gezicht: “Hoe zwaar is dit glas?”

De leerlingen geven antwoorden variërend van 25 gram tot 200 gram.

De leraar antwoordt: “Het absolute gewicht doet er niet toe. De zwaarte hangt vooral af van hoe lang ik het vasthoud. Als ik het een minuut vasthoud, is het geen enkel probleem. Na een uur krijg ik pijn in mijn arm. En als ik het glas de hele dag vasthoud, zal mijn arm gevoelloos worden en verlammingsverschijnselen vertonen. Hoe langer ik het vasthoud, hoe zwaarder het wordt.”

De leraar vervolgde: “Stress is als dat glas water. Er even last van hebben is geen probleem. Als ik er langer last van houdt, dan zal het me pijn gaan doen. Als ik er maandenlang last van hou, zal het me verlammen. Ik zal tot niets meer in staat zijn.”

Het is belangrijk om stress te verminderen. Om goed voor jezelf te zorgen en te zorgen dat de spanning afneemt, dat het draaglijker wordt. Vergeet niet om het glas water op tijd neer te zetten en als dat niet lukt, vraag dan hulp!

donderdag 2 april 2015

De moeder dochter band... even genieten



Een veilige hechting, een goede band hebben met je kinderen is zo ontzettend belangrijk voor je kleintje. Het geeft ze het gevoel van vertrouwen, van zelfvertrouwen, van er mogen zijn zo je bent. Het maakt dat kinderen een basisvertrouwen krijgen in volwassenen. Dat ze mensen onbevangen en open durven te ontmoeten, de ze hun sociale vaardigheden goed aan kunnen leren. Dat ze de wereld in durven trekken, nieuwe dingen als een uitdaging zien, het leuk vinden om te experimenteren en creatief te zijn.

Creativiteit kan alleen zich ontwikkelen als er ruimte voor is. Zingen, dansen, kleien, tekenen, schilderen of misschien wel iets heel moois knutselen, is het fijnste als er een positieve respons op komt. En het is nog leuker als je het samen doet!

De moeder en dochterband.. zo mooi om te zien. Wat is het toch heerlijk als je zo'n lol met je kinderen kan hebben. Dat zijn de momenten met een gouden randje. Kinderen zullen je immers niet herinneren om de dingen die je voor hen kocht maar wel om het gevoel wat je hen gaf.

woensdag 1 april 2015

Het is nooit te laat voor een andere keuze

Ik ben het niet helemaal eens met deze quote want niet alles in je leven is een reflectie van een eigen keuze. Sommige dingen overkomen je, zoals de plaats waar je bent opgegroeid en het gezin waar je bent geboren. Tenzij je in reïncarnatie gelooft natuurlijk maar laten we het vooralsnog even psychologisch verantwoord houden.

De manier waarop je opgevoed bent, de cultuur en religie die je hebt meegekregen bepalen immers hoe je denkt en handelt. Je hebt van je ouders, klasgenoten en leraren een beeld van de wereld gekregen en op basis daarvan maak je je keuzes.

Wat wel waar is, is dat je je keuze altijd weer kan veranderen. Als je merkt dat iets in je leven niet lekker loopt dan is het tijd voor een andere keuze. Eentje die je écht zelf maakt en die niet voor jou bepaald is door anderen of door je oude denken vanuit je opvoeding, cultuur of religie.

Een andere spreuk zegt: als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Beiden spreuken vertellen je dat je daarmee je keuzes en gedrag dient aan te pakken als je andere resultaten wilt. Het ligt niet bij een ander, je omgeving of je baas maar bij jezelf. De keuzes die jij maakt.. uiteindelijk. Je hebt altijd een keuze.. om het anders te doen, het roer om te gooien en een nieuwe koers uit te zetten met een nieuwe bestemming.

Vind je het moeilijk om nieuwe keuzes te maken of om ze ten uitvoer te brengen. Neem dan contact met mij op via het contactformulier hier links op de pagina. Met een paar coachingssessies kan jij vast weer verder!